EditorialPolitic

EXCLUSIV // Interviu cu deputatul Platformei DA, Igor Munteanu: „Opoziția ar trebui să fie pregătită oricând să preia guvernarea”

Situația economică în Republica Moldova, despre activitatea Procurorului General la un an de investire și despre disensiunile în interiorul Platformei, a relatat deputatul Platformei Demnitate și Adevăr, Igor Munteanu, în cadrul unui amplu interviu, oferit în exclusivitate pentru Punctul pe i. De asemenea, în cadrul interviului, politicianul a vorbit despre planurile Federației Ruse privind liderii pro-ruși din Republica Moldova, dar și despre gestionarea situației de criză de către Guvernul Chicu.

Punctul pe i: Domnul Igor Munteanu, sunteți unul din liderii Platformei DA, ce obiective, priorități și planuri are fracțiunea din care faceți parte în anul 2021?

Igor Munteanu: „Sper ca anul 2021 să fie o bună călăuză în atingerea scopului pentru care Platforma DA a intrat în viața politică din Republica Moldova, să devină un partid prețuit de cetățeni, capabil să livreze rezultatele așteptate. Vom atinge acest scop cât mai mult alături de oamenii în care credem pentru că Platforma DA este un partid format din popor și pentru popor, care-și propune să ofere o alternativă social-creștină asupra bunei guvernări în Republica Moldova, în armonie cu identitatea noastră națională și europeană, dar și cu sentimentul nostru de justiție și solidaritate. Vom pleda pentru această alternativă democratică la alegerile parlamentare viitoare, fără a uita însă că alegerile sunt doar un simplu mijloc de a spori bunăstarea oamenilor și nu un scop în sine, asigurând conținut practic conceptelor fundamentale ale democrației, libertății și umanismului creștin.”

Punctul pe i: Recent, șeful cabinetului de miniștri și-a dat demisia, ce părere aveți despre modul în care guvernul Chicu a gestionat criza generată de pandemia coronavirus?

Igor Munteanu: „Foarte bine că putem comenta la timpul trecut acest guvern, chiar dacă anumiți miniștri ai acestui guvern au mai rămas provizoriu în diverse funcții publice. Spun asta pentru că guvernul condus de Prim-Ministrul, Ion Chicu și-a meritat numele de cel mai necalificat și mai controversat guvern din ultimele decenii, un adevărat „guvern catastrofă” și nu pentru că mandatul său a coincis în timp cu începutul pandemiei, ci pentru că acest guvern a ales să servească intereselor obscure ale PSRM în loc să ofere siguranță și răspuns adecvat la gravele crize produse în 2020 de pandemie. Prim-Ministrul Chicu a lucrat intuitiv, fără plan anti-criză și sub călcâiul ascuțit al intereselor electorale ale lui Dodon, ceea ce a generat consecințe incredibil de nefaste în sănătatea publică, dar și în economie, educație, viața culturală, relații externe. De la modul în care guvernul s-a asigurat cu materiale sanitare și echipamente pentru a-și trata persoanele infectate până la modul execrabil în care acest guvern a răspuns la efectele de scală ale crizei în economie, acest guvern a trișat, impunând amenzi uriașe oamenilor nevoiași, dar manifestând o toleranță slugarnică la acțiunile de PR politic ale liderului PSRM; a negat importanța unor ajutoare compensatorii pentru supraviețuirea businessului mic și mijlociu, asigurând clientelei sale avantaje nemeritate prin amendamente dubioase la politica fiscal-bugetară, prin asumări de răspundere guvernamentală neconstituționale și credite dubioase, negociate pe sub masă, în contul unor presupuse susțineri politice în alegeri. Pur și simplu acest guvern nu a înțeles cum să gestioneze criza de sănătate; nu a putut localiza focarele de infecție, instituind măsuri de monitorizare și cartare a contacților conform protocoalelor OMS și experiența altor state, preferând să țină public o cronică a decesurilor, tolerând o rată halucinantă de infectare a medicilor, ca urmare a lipsei cronice de materiale dezinfectante, combinezoane și măști de protecție, protocoale nerespectate. Neavând soluții de compensare financiară a pierderilor suferite de sectorul privat, așa cum au făcut-o multe alte economii ale lumii, acest guvern a mers pe soluții proaste, luate haotic și adeseori netransparent. Deloc întâmplător că la 6 luni după introducerea situației excepționale de sănătate, doar 37% din populația Republicii Moldova era de acord că epidemia e o ficțiune, iar 48% susține că guvernul a eșuat să gestioneze pandemia, considerând pe bună dreptate că dacă Președintelui i se permite să-și facă mendrele fără măsuri de protecție de ce altora li se interzice să se bucure de viață și distracție. În loc să adopte poziții corecte, șeful guvernului s-a remarcat mai ales prin replici caustice în adresa opoziției, a eurodeputaților, a UE, a presei, comentând disprețuitor orice nu-i convenea la o anumită oră a zilei.”

Punctul pe i: Este pregătită opoziția să preia guvernarea? Pe cine ați vedea în fotoliul de premier?

Igor Munteanu: „Opoziția ar trebui să fie pregătită oricând să preia guvernarea, pe cale democratică și cu maximă de responsabilitate. Este atribuția Președintelui Republicii Moldova să desemneze un candidat pentru formarea unui nou guvern, după căderea celui vechi și numai după 2 tentative nereușite de formare a guvernului, Parlamentul poate fi demis potrivit Constituției. Ne dorim un guvern stabil, democratic și priceput să lecuiască rănile provocate de această pandemie sub aspect medical, dar și economic, social, psihologic. Ne-am dori cu toții ca Republica Moldova să fie un loc confortabil pentru cetățenii săi și business, redevenind copilul îndrăgit al Uniunii Europene la fapte bune, astfel încât să putem reveni la etapele și mizele adevărate ale Acordului de Asociere UE-RM. Un guvern bun ar însemna echipa care să readucă normalitatea democratică în Republica Moldova prin mai multă europenizare și reforme interne, care înseamnă nu adoptarea mecanică a unor reguli comunitare, dar mai ales punerea acestor norme europene în aplicare, internalizarea lor printre cetățenii Republica Moldova, un obiectiv imposibil de atins dacă vom continua să plutim în derivă sau dacă ne vom mulțumi cu „scărmăneli” politice intestine, fără proiecte ambițioase de a reporni motoarele statului de drept și ale economiei de piață competitive.”

Punctul pe i: Cum evaluați situația economică a Republicii Moldova și ce soluții vedeți pentru obținerea asistenței financiare externe?

Igor Munteanu: „În 2020 și-au pierdut locurile de muncă cca 60.000 persoane, iar 50% dintre companiile active și-au redus la jumătate activitățile economice, comparativ cu anul precedent. Mai multe sectoare importante ale economiei naționale au fost afectate de stagnare și riscuri grave, însă fostul guvern a zeflemisit pe seama cerințelor legitime ale businessului, preferând să continue a servi unor grupuri clientelare nerușinate și avare, oferindu-le acestora avantaje nemeritate și adoptând modificări la politica fiscal-bugetară, în proceduri care-au cerut contestarea lor la Curtea Constituțională. Din 310 mln lei planificați pentru subvenționarea impozitelor plătite la salarii, numai 16,1% au fost absorbite de beneficiari, iar din 90 mln lei alocate pentru subvenționarea dobânzilor la creditele bancare cu greu au fost asimilate 8%; cu alte cuvinte, guvernul a adoptat politici de intervenții în mod necalificat și ineficient, mai puțin după nevoințele și cerințele autentice ale sectorului privat, și mai mult după chipul și asemănarea sa. Guvernul ne lasă cu un deficit bugetar grav de 14 mlrd lei în anul 2021 și nu pare să fie deloc deranjat de aceasta, În anul 2020, același guvern a negat necesitatea optimizării cheltuielilor din sectorul public, sorind cu sute de milioane de lei finanțarea structurilor de forță, dar tăind de la sănătate. Dacă nu ar fi existat în 2020 creditul acordat de FMI de 242 mln $, ca răspuns la criza globală sau ajutoarele UE de 87 mln euro pentru măsuri de redresare a efectelor crizei de Covid-19, alături de alte 100 mln euro ca asistență de tip omnibuz statelor din Politica de Vecinătate, Republica Moldova ar fi suferit și mai mult decât o face acum.”

Punctul pe i: Odată cu investirea noului președinte, cum se va schimba climatul relațiilor externe al Republicii Moldova?

Igor Munteanu: „Este evident ca noul Președinte să dorească a repara prejudiciul uriaș de imagine pe care l-a adus Republicii Moldova, Igor Dodon relațiilor cu partenerii noștri strategici din Occident. Scandalurile legate de corupție, declarații necugetate și izolaționiste au provocat o izolare internațională serioasă în raport cu vecinii noștri imediați, România și Ucraina, dar și cu UE și SUA. Rezultatele scrutinului din 15 noiembrie promite o relansare al dialogului și cooperării strategice, dar ar fi naiv să ne așteptăm la schimbări profunde în lipsa unui guvern stabil, credibil și înzestrat cu suficientă expertiză și mandat pentru restabilirea podurilor arse. Ne dorim ca semnele încurajatoare de la sfârșitul anului 2020 să accelereze schimbările interne de care avem nevoie.”

Punctul pe i: Cum comentați activitatea Procurorului General al Republicii Moldova, la un an de la investirea în funcție?

Igor Munteanu: „Nu am observat lucruri pentru care actualul Procuror General ar merita laude. Notez o anumită iritare în cazul Domniei sale de a comunica pe subiectul dosarelor de rezonanță, atât în raport cu presa, dar și Comisiile Parlamentului, care i-au cerut în mai multe rânduri să se prezinte în fața Parlamentului, și pe care acesta le-a neglijat sub pretenția unei „suverane” independențe funcționale, deși nu am observat o ca Dl Procuror General să se eschiveze cu aceiași măiestrie de obligațiile față de fostul Președinte. Răspunsul lui scurt după care „procurorii de azi nu mai abuzează așa cum făceau pe timpuri, preluând afaceri ori deschizând dosare la comandă” este plin de ambiguități, or eu nu cred că merită de lăudat procurorii pentru că cetățenii nu le achită acestora salariile și alte privilegii pentru ca aceștia să nu-și facă de cap ca pe timpul lui Plahotniuc, ci ca să pună hoții la închisoare pentru faptele lor dovedite. Orice nu s-ar spune, observ că marile cauze de rezonanță au rămas, în temei, nedezlegate, și mă refer la dosarul concesionării AIC (Aeroportului Internațional Chișinău), concesionarea „GSA” (Gările și Stațiile Auto), privatizarea companiei Air-Moldova, privatizarea companiei de stat „CTC-Tutun”, toate fără excepție transmise prin fraudă și infracțiuni constatate de auditurile Curții de Conturi, dar și de Comisia parlamentară pentru investigarea privatizărilor și concesionărilor (2013-2019). În schimb, acest procuror a eliberat pe bandă rulantă personaje cheie în dosarul miliardului și cel al „laundromatului rusesc”, a eliberat personaje ca Platon și Karamalac și nu cred că aceste eliberări s-au făcut din pură caritate.”

Punctul pe i: Platforma DA susține ideea că alegeri parlamentare anticipate să aibă loc cât mai curând posibil și în baza normei legale, alegerile sunt posibile legal?

Igor Munteanu: „Perfect adevărat. Nu cred că mai există o altă cale de a asasina moral autoritatea Parlamentului decât așa cum au făcut-o deputații Socialiști și Pro-Shor prin violarea tuturor normelor de adoptare a legilor, în detrimentul interesului național. În acest fel, nu pot să spun altceva decât că Platforma DA susține fără remușcări ideea unor alegeri anticipate în anul 2021, cu respectarea normelor legale pentru că, așa cum trebuie să se înțeleagă bine de către toată lumea, doar alegerile sunt dezinfectantul care poate curăța rana abuzurilor grave comise de gruparea PSRM-Pro-Shor la sfârșitul sesiunii parlamentare.”

Punctul pe i: Platforma DA ar fi pregătită să înainteze un posibil candidat pentru funcția de premier?

Igor Munteanu: „Nu. După cum am susținut la momentul consultărilor politice cu actualul Președinte al Republicii Moldova, Maia Sandu, nu vom înainta un candidat la funcția de Prim-Ministru, nu ne vom asocia oricărei coaliții formale în actualul Parlament.”

Punctul pe i: În presă s-a vehiculat de nenumărate ori că în interiorul Platformei DA, ar exista careva conflicte între lideri. Dvs. cum comentați, care e atmosfera internă în Platformă, la ora actuală?

Igor Munteanu: „Prefer să nu comentez zvonuri. Orice partid reprezintă un organism viu, care evoluează în timp, așteptându-se ca acesta să evolueze, să inoveze și să livreze rezultate satisfăcătoare pentru unitatea sa ideologică și coeziunea rândurilor sale. Platforma DA este un partid combativ, care a găsit soluții în trecut și care va găsi cu siguranță soluții și pe viitor pentru cauza în care crede.”

Punctul pe i: Unii analiști politici spun că, după ce Igor Dodon a pierdut Președinția, Rusia și-ar putea schimba liderul politic pe care mizează în Moldova. Dvs. ce opinie aveți?

Igor Munteanu: „Se știe despre iritarea tot mai mare a Moscovei față de oamenii săi decredibilizați, iar Dodon nu este nici primul și nici ultimul care se face de râs în alegeri. Orice lider în care investește Rusia este o capcană și nu există cașcaval gratuit în aceste capcane. Dodon a pierdut lamentabil, iar tot ce va face de acum înainte în calitate de lider re-eșapat va spori declinul PSRM, care-i un partid lipsit de idealuri, ostatic al unor combinații toxice cu orice-i poate asigura putere, bani ori servitute.”

Punctul pe i: Spre final, vă rugăm să adresați un mesaj cetățenilor țării, în legătură cu perioada sărbătorilor de iarnă.

Igor Munteanu: „Stimați prieteni.

Vă urez să aveți parte de un an mult mai bun în 2021, mai sănătos, mai prosper, mai plin de înțelepciunea care ne-a lipsit în anul 2020. Mi-aș dori să avem motive întemeiate de bucurie și de unitate națională în 2021, viață trăită în siguranță și cu demnitate. La mulți ani și să aveți grijă de voi și de apropiații voștri pentru ca visele voastre și ale noastre să se realizeze!”

Punctul pe i: Vă mulțumim pentru timpul și interviul acordat!

Articole corelate

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Înapoi la butonul de sus